| |
847. aastal Hiinas toimunud buddhismi tagakiusamise
järel sai chanist seal buddhismi valitsev suundumus, mis saavutas
oma kultuuri oluliselt mõjutava tipptaseme Põhja-Songi dünastia (1127-1279)
ajal, mil zen-kloostritest said hiina kultuurielu keskused.
Kuna
kirjutamine ja poeesia oli sellal hiina haritlaste põhiline eneseväljendusviis
ning hiina maalimisviis lahutamatu kirjutamisest, kattusid siin poeedi
ja maalija rollid. Guo Xi on öelnud, et luuletus on maal ilma vormita
ja maal on luuletus, millel on vorm.
Ka chan-munk ei olnud pühendanud ainult “usuasjadele”, mistõttu
taoistlik loomulikkust taotlev vaimsus lõi tollal soodsa õhustiku võimsale
filosoofia, teaduse, kirjanduse ja kunsti sünteesile. Just sellel perioodil
käisid Hiinas ka jaapanlased Eisai ja Dogen, kellest innustatuna saabusid
siia terved “ujuvad kloostrid”, mis laevatasid Jaapanisse koos zeniga
kõiki hiina kultuuri eri tahke: teed, siidi, keraamikat, lõhnaküünlaid,
maale, ravimeid, muusikainstrumente ja muudki, kaasates hiina kunstnikke
ja käsitöölisigi.
Jaapanis saavutas hiina chani vaimsuse esmalt paberile või siidile loodud
tušimaal - tavapäraselt poeesia ja maalikunst ühe ja sama teosena. Hiina
tušš, millel on juba algupäraselt palju erinevaid musti toone, võimaldab
erineva hulga veega lahustades saada lõpmatu hulga erinevaid halle toone.
Tušš on algselt kuiv pulk, mida siis anuma põhja hõõrudes ja veega lahjendades
ning seejärel õigesse kooslusse segades, saadakse maalimiseks vajalik
värv. Tekst või maaling sooritatakse bambusvarrele kinnitatud teravaotsalise
pintsliga, millega maalitakse, käsi õhus, nii et ranne ei puuduta pinda.
Pintsli puudutus paberile või siidile on kerge ja liikuv, seda hoidev
käsi ja käsivars pigem tantsib kui kirjutab värvi imeval paberil. Pintsel
on vahetu väljenduse täiuslik abivahend, olles lahutamatu osa teda hoidvast
kehast ja seda sisustavast puhtast meelest. Kogenud silm võib sedaviisi
veetud joonest paljastada joonistaja loomuse.
Jaapanlased kutsuvad seda maalikunsti sumi-ks, pidades
oma suurteks eeskujudeks Tangi dünastia aegseid legendaarseid meistreid
Wu Taozid (u. 700-760) ja Wang Weid (u. 698-759), kuigi nende algupäraste
teoste ehtsuses kaheldakse ja usutakse, et neile omistatud maalingud on
IX sajandi järgijate tööd.
Suundumuse suureks arenguperioodiks peetakse nimetatud Songi dünastia
aega ning selle meistritest tõstetakse esile Xia Guid, Ma Jiani, Mu
Qid ja Liang Gaid.
Songi
ajastu meistrid olid põhiliselt maastikumaalijad, kes lõid hiljem kõikjal
tuntud klassikalise Kaug-Ida maastikumaali traditsiooni. Oma maalides
väljendavad nad looduse - mägede, vete, udude, kaljude, puude, taimede
ja lindude - elu selliselt, nagu neid kogetakse tao ja zeni õpetuses.
See on maailm, kuhu inimene küll kuulub, aga mitte valitsejana. Seda maailma
ei ole loodud kellegi jaoks, ei mingil erilisel eesmärgil - see lihtsalt
on sellisena, talle jätkub küllaga iseendast.
Songi
ajastu maalid ei ole sugugi fantaasiamaastikud, nagu seda on väitnud lääne
inimesed, kes neis Hiina paigus pole käinud. Fotograafid on nüüd neist
kohtadest teinud omaaegsetele maalidele sarnaseid fotosid. Ometigi ei
olnud neile maalijaile eesmärgiks luua füüsilisele tegelikkuse sarnaseid
pilte, vaid esitada mägimaastikku kui kõiksuse analoogiat, mikrokosmost,
mida luues ja vaadates ärkaks intuitiivne arusaam loodusseadustest ja
teadlikkus loodusilmingute ning inimese elu samasusest. Siin oli oluline
avastada asju neist endist alustades, sest maastikku maalides maalija
samastus maastikuga, nii nagu sisse ja välja hingates samastub inimese
organism maailmaga.
Vanad hiina meistrid on maastike kohta öelnud, et on maastikke, kus
võib kulgeda, on maastikke, mida võib ainult vaadata ja on maastikke,
mida võib asustada…
Songi ajastu maalide üks tähtsamaid aspekte on piltide suhteline tühjus
- kong, mis ei ole lihtsalt maalitud pindadele taustaks, vaid
maalide lahutamatuks osaks. Vanades maalikunsti õpikutes rõhutatakse kujutamise
kõrval tühjusi. Täites näiteks vaid ühe pildi nurga maalinguga,
paneb meister elama kogu pildivälja. See on võte, mida on kutsutud maalimiseks
maalimata või siis keelteta kandle mängimiseks – nii kui zenis
vahel öeldakse. Siingi on oluline tasakaalustada näilisi vastandeid, vormi
ja tühjust, pannes tähele, millal on maalitud vormiga väljendatud piisavalt,
rikkumata vahetut elamust maalist liigsete selgituste ja mõistuslike tähelepanekutega.
Kuna tühjus on kõigi asjade ja ideede sünnipaik, on maalid imelise
tühjuse väljenduseks, kust vormid ootamatult välja ilmuvad, aga kuhu
nad lõppeks ka kaovad. Sellega rõhutatakse veelgi meie elu eesmärgipäratust,
sest tuleb ju meie isiksuski tühjusest ja kaob sinna - igavese olemise
loovasse protsessi. Tühjus võimaldab kõike, sest ta sisaldab endas kõike.
J. Le Goff kirjutab oma uurimustöödes keskajast, et tollane kristlik
kirik soovitanud, et kõiki tähtsaid toiminguid tuleb ette valmistada pika
paastuga, askeesi ja palvetega, mis loovad inspiratsiooni, jumaliku armu
tulekuks vajaliku tühja koha. Võib arvata, et sel moel loovad ka
tänapäeva tõsiusklikud ikoonimaalijad.
Zen-maalikunsti
ühe olulise võtmemõistena on alates Songi ajastust olnud tähtis üks joon
- yi hua - sest üht joont peeti kõige lihtsamaks
aja ja ruumi integreerimise vahendiks. Maalides pintsliga spontaanselt
üht joont, on raske eritleda joone sündimist puhtas meeles ning selle
ilmumist paberile - ühe joonega algab siin algusetu kaose lõpp ja esemete
loomine. XVII sajandi hiina maalikunstnik Shi Dao kirjutab, et üks
joon on kogu oleva allikas, kõigi olemasolu avalduste alus.
Ta avaneb elu hinges ja settib inimeses.
Zen- maalikunstis algab pintsliga maalimine ühe joone tõmbamisest, puhta
joone joonistamisest. See on joon, mis ei kujuta ega väljenda midagi,
on joon joonena. Alles puhta joone omandamise järel hakatakse õppima
teisi jooni, millised iseloomustavad looduse eri ilminguid.
Olen ise rakendanud zeni tühjuse ja ühe joone õpetust viljakalt oma õppeprogrammis
Tühjus ja ruum alates 1990. aastast ning olen tõdenud, et kursuse
läbimiseks ei vaja õpilased spetsiifilisi oskusi ega niinimetatud kunstiannet:
rohkem kui eelteadmisi-eelarvamusi kunstist on vaja avatud meelt ja head
tahet. Põhimõtteliselt võib enda loovuse arendamiseks kursust läbida kes
tahes, et just nägemise kaudu omandada maailmanägemist, mis mõistusega
on raskesti hoomatav.
Omandades ühe puhta joone ja sellele järgnevate joonte omadused looduse
väljendamiseks, võib zen-maalija veenvate pintslitõmmetega edasi anda
mõõtkava väikeste taimede või puude väikseimaist detailidest kuni suurte
maastikuvormide massideni - vallates hallatud juhust, milles liikumise
tunne säilib dünaamilises loomisprotsessis valminud maalides.
Siinkohal
meenutaksin, et ka suur renessansimeister Michelangelo rõhutas, et joonistuses
olev joon on liikumise jälg.
Selline zenga-tehnika on säilinud tänapäevani, milles lääne inimese
silma riivab sümmeetria kui meil kunste harmoniseeriva meetodi puudumine,
aga ka selgete reeglipäraste või geomeetriliste vormide mittekasutamine.
Pintslijälg on siin ebakorrapärane, kohati terav, kohati hoopis karvane,
ebatasasusi ja ootamatuid kõverusi armastav, pigem juhuslikult kui etteaimatavalt
pildipinnal kulgev. Isegi zengas levinud kujundit – ringi - maalitakse
lopergusena, ebaühtlase joonega, andes abstraktselt täiuslikule kujundile
looduslikkuse ja konkreetsuse. Paradoksaalsel moel aga tunduvad hiinlase
silmis kaljud, puud, pilved ja veed maalidel vastuvõetavamad hoopis siis,
kui nad meenutavad veidi arhitekti mõistusepäraseid geomeetrilisi kujundeid.
Lääne teadus on teinud loodusest mõistusepärase ilmingu, seletades loogiliselt
ka looduse kõige võimatumaid ebaseaduspärasusi. Seetõttu ei näe me loodust
enam vahetult, vaid etteantud süsteemina, kartes ülesehitatud kontseptuaalse
maailma kokkuvarisemist, kui selgub et sellisus ei allu mõistuspärastele
reeglitele. Taoline maailm on meie arvates mõttetu, ebainimlik ja ebaõiglane.
Just hiina ja jaapani klassikaline maalikunst võimaldab meil õppida näha
loodust elavana, vahetuna ja paratamatu tõelisusena.
Mu
Qi ja Liang Gai kujutasid oma paljudes maalides kuulsaid zen-õpetajaid
hullumeelsete inimestena, kes kortsutades kulme, naerdes, ulgudes või
aeledes väljendavad zen-elu suurepärast tarbetust ja tühjust. Nii tao
kui ka zeni õpetus tunnevad end küllalt kindlalt, et enda üle nalja visata,
parodeerides iseenda mõistusevastast eluviisi, geeniuse ja hulluse lähedust,
milles õnneliku hullu lalin ja zen- targa eesmärgitust kuulutavad sõnad
põimuvad teineteisesse. Just see eesmärgitu elu ongi zen-kunsti põhiline
teema, milles kunstnik väljendab oma ajatu hetke mitte kuhugi püüdlevat
ruumi. Selles kunstis iga maastik, iga selle element on sarnase, üksiku
ja vaikse hetke kaja. See on pilt sellisuse meeleolust, milles
on sõnum eriti sügisel esiletulevast kõige kaduvuse tundest, elu eesmärgitust
tajunud selgete hetkede õhkkond.
Hiina Songi ajastu maalist kasvas 13.-14. sajandil välja jaapani oma
sumi- koolkond, mille meistrite teosed on praegu rahvuslikud aarded.
17. sajandil arendati see edasi veelgi väljendusrikkamaks sumi-e stiiliks,
haiku-luulet kujutavaks haigaks, äärmuslikumaks zen-maali
vormiks, mis oma vahetuses ei taotlegi kunstipärasust, pigem väljendades
hallatud juhust, mis esitab looduse imepärast eesmärgitust. Mõned zen-mungad,
nagu näiteks Sengai (1750-1837) jõudsid oma maalinguis välja abstraktsionismini,
mõjutades 20. sajandi lääne mittekujutavaid maalikunstnikke.
Juba kõige varasematest aegadest peale olid zen-meistrid huvitatud lühikestest
mõtteluuletustest, millega vastati buddhismi küsimustele. Nii nagu maalideski,
väljendati sarnases luules elava hetke ilmutust tema puhtas sellisuses,
samas justkui kahetsedes, et üldse midagi öelda on vaja. Nagu maalikunstis,
nii ka luules oli analoogne mõnede pintslitõmmetega elustatud tühjus.
Luules oli see tühjus kaherealise luuletuse ümber valitsev vaikus, meele
vaikus, milles ei mõtestata luuletust lahti, vaid tuntakse üksnes
luuletuse äratatud aistingut.
Sarnase sõnatu luule arendasid jaapanlased meisterlikult välja
17.sajandiks oma haikus, seitsmeteistsilbises luuletuses,
milles on teistesse keeltesse tõlkimatu hääle ja rütmi kooskõla, millist
on võrreldud tiiki visatud väikese kiviga, mille heli äratab kuulaja
meeles kujutelmi ja mälestusi. Hea tõlge võib edasi anda vaid pildi -
aga zenis on selgi tähendus. Haiku tähtsamaid arendajaid, Basho(1643-1694)
töötas välja ei midagi erilist luulestiili, milles on samasugust
innustunud objektiivsust, nagu lapsel, kes maailma asju näeb esmakordselt.
Just need rütmi ja keelekõlaga seotud seitseteist silpi tekitavad kahtlusi
haiku kui niisuguse võimalikkusest teistes keeltes peale jaapani, eriti
veel haiku ilma zenita. Väidaksin küll lühikese zen-luule võimalust mistahes
keeles, ent kas on siis seda vaja mehhaaniliselt siduda haiku silpide
arvu ning nimega. Minu meelest on Eesti esimeseks zen-luuletajaks meie
klassik Juhan Liiv, kes on oma mitmetes värssides väljendanud sedasama,
mida kuulsad jaapani haikud, vahetut ja eesmärgitut loodust. Ei saa siinkohal
lahti kiusatusest lugeda mõningaid üksikuid salme Juhan Liivilt:
On
üle linna udu,
ja udu on väljateel, -
nii tihe tume udu,
just nagu minu meel.
(J.Liiv, “Tallinnas”, 1909)
Tihane lendab mu aknale,
kaela alt valge, kõht kollane;
nokib, nokitab, vaatab targasti
sisse - tihase viis on see-
kaela alt valge, kõht kollane.
(J.Liiv, “Talvine tihane”, 1909)
Õrn talveõhtu hämar
kui siidiriidessa,
täht vilksatab kord udus
siis uinub tema ka.
(J.Liiv, “Õhtu”, 1908)
Tasakesti… tasakesti…
lumi langeb rahuga.
Ilm nii vaikne, ilm nii sume -
lumel aega langeda…
(J.Liiv, 1904)
Mu ees on surm,
ma tunnen ta vina,
ja sealpool on nurm,
kus õitsed sina.
Küll ilus on nurm,
kus õitsed sina!
Mu ees aga on surm,
ma tunnen ta vina.
(J.Liiv, “Sina ja mina”, 1896)
Siia kõrvale paar toortõlget kuulsa munga ja eraku Ryokani(1758- 1831)
haikudest.
Vihmasel päeval
munk Ryokan
haletseb ennast.
Varas
jättis selle alles -
kuu aknasse.
Tuul toob
langenuid lehti küllaga
tuletegemiseks.
Haikuga liitub veel üks vähetuntud tõsiasi: Jaapani kirjanik Junichiro
Tanizaki väidab, et suurema osa oma materjalist on haiku- poeedid leidnud
käimlas kükitades, käimlas, mida ta peab Jaapani arhitektuuri kõige rafineeritumaks
elemendiks. Jaapani käimla kohta on kirjutatud terveid esseid.
Kui
elu on tühi minevikule mõeldes ja eesmärgitu tulevikku vaadates, täitub
tühjus praegusest - juuspeenest sekundi murdosast, mille jooksul ei juhtu
midagi. See lõputu siin ja praegu tunne on täiuslikkuseni arendatud
hoopis teejoomise kunstis - cha-no-yu’s. Just selle taide
kaudu on zenil olnud mõõtmatu mõju jaapani igapäeva-elule, kuna teeinimene
- chajin - on paljude teejoomisega seotud kunstide - arhitektuuri,
aiakunsti, keraamika, metallitöö, lakkimistöö ja lilleseade - asjatundja.
Teejoomisel on läbi sajandite olnud mõju neile kõigile ning kui ristiusku
seotakse veiniga, islamit kohviga, siis buddhismi juurde kuulub tee. Öeldakse,
et tee rahustav, meelt selgitav ja veidi mõru maitse on saranane keskteel
kulgemisele.
Juba ammu enne teekunsti väljakujunemist kasutasid zen-mungad teed meelemõlgutamise
virgutamiseks. Legend tee sündimisestki on seotud meelemõlgutusega. Bodhidharma
olla meelt mõlgutades magama jäänud ning ärgates sellest nördinuna lõiganud
ära oma silmalaud. Just neist maha visatud silmalaugudest olla kasvanud
esimesed teepõõsad. Vaadake teinekord oma kannus tõmmanud kvaliteetteed
- kuumas vees avanenud teelehed meenutavad tõesti silmalauge, mis uinudes
katavad meie silmi - elu unenägu tuleb aga vaadata avatud silmadega
!
Teed
joodi suvel värskendamiseks ja talvel soojendamiseks kiirustamata teadvuse
seisundis, millest ajapikku kujuneski välja rituaal, mis oma häirimatus
tühjuses ja lihtsuses mõjutas ka kogu jaapani arhitektuuri. Teetseremoonia
tee pole muidugi see meie joodav lehttee, vaid peeneks jahvatatud roheline
tee, mis segatakse kuuma vette bambusvispliga. Kogu tseremoonia ja selleks
loodud keskkonna kirjeldus vajab muidugi omaette loengut, siinkohal vaid
rõhutagem, et teetseremoonia on avalik lahkumine ümbritseva maailma kaosest
templi kestvasse vaikusse ja tühjusse.
Teetseremoonias kasutatavad esemed on aastasadade jooksul lihvitud rafineeritud
disainiteosteks, just cha-no-yu meistrid on olnud arhitektide,
aednike, maalikunstnike ja paljude muude alade asjatundjate zen-maitse
nõustajad, mistõttu kogu jaapani igapäeva-elu esemeline keskkond, alates
lauanõudest ja korvidest ning lõpetades mööbli ja tekstiiliga, on esteetiliselt
eriti kõrgetasemeline sümboolse alltekstiga loodusmaterjalidest geomeetriline
kunst.
Teetseremooniast kõneldes on oluline rõhutada, et ta ei ole religioosne,
vaid ilmlik rituaal, milles domineerivaiks kõneteemadeks on kunst ja loodus;
osavõtjad lahkuvad siin argireaaliatest ja viibivad mõnda aega tao eraku
hooleta maailmas.
Teetseremooniga seonduv zen-aiakunst ei sea endale eesmärgiks kujutada
reaalseid maastikke, vaid esitab miniatuurselt mägede ja vete koosluse
üldist meeleolu, milles aia kujundanud inimene esineb rohkem looduse abimehe
kui käskijana. Zen-aia looja ei realiseeri selles oma ideid looduslikke
abivahendeid kasutades, vaid pigem aitab kaasa loodusvormide kavatsemata
plaanidele, hoolitsedes pidevalt nende eest vaid ühe osana kogu kooslusest.
Sarnane aed on korraga nii loomuliku kasvamise tulemus kui ka aedniku
täpne looming.
Zen-aedade
loomise peakunst on bonseki, mida võib tõlkida kaljude kasvatamiseks.
See seisneb mägedes ja mererannal ajas ilmastiku poolt erikujuliseks töödeldud
kivide otsimises. Need kaljusarnased kivid viiakse aeda, kus nad kasvatatakse
ümbritsevasse rohelusse või siis liiva moel, et jääks mulje nende asetsemisest
siin juba igiaegu tagasi. Koos taustaga meenutavad nad Songi ajastu maale
ning bonsekis kasutatavad kaunimad kivid kuuluvad Jaapani tähtsamate
rahvuslike aarete hulka, kuigi inimkäsi pole töödelnud ega puutunud neid
enam kui vaid kivide kohalepaigaldamisel.
Zen
aedades, nagu ka lilleseadetes ollakse maalikunstile analoogselt väga
ettevaatlik värviga, rõhutatakse enam üksikute taimede ja kivide vormi
kui teravaid värvikontraste, mida Euroopa maalikunstile sarnaselt armastavad
Prantsuse ja Inglise lillepargid.
Kõik need zen-kunstid eeldavad silmapaistvaid oskusi, mida tuleb omandada
kestva ja pingelise tööga, saavutades tulemusi aga ilma ponnistusteta,
loomulikult. Pintsel peab sel moel maalima ise, aga seda ei juhtu, kui
ei ole pidevalt harjutanud. Kui aga hakkad tulemust pingutama, ei juhtu
seda samuti. Lõpptulemus ja tegevus peavad olema samaaegsed: loomisprotsess
ei ole tulemuse vahend, vaid selle lahutamatu osa. Siia sobib hästi Dongeni
arutlus küttepuust ja tuhast: küttepuu ei saa tuhaks, sest sellel ei ole
eesmärki saada tuhaks enne kui see on juba tuhk - aga siis ei ole ta enam
küttepuu. Need kaks materjali seisundit on täpselt eristatavad, kuigi
on sama protsessi osad. Seepärast Dongeni järgi peab ka za-zenis
istuma ainult istumise pärast, ilma satorit taotlemata. Nagu looduseski,
peab kõik toimuma loomulikult ja ühtäkki, mispärast ka õige haiku ei
sünni teda otsides, ta kukub ise sülle nagu mistahes loodusnähtus. Zenis
ei ole tähtis lõpptulemus, tal ei ole eesmärki, ta on kulgemine, elu ise
- kus lõpptulemuseks on surm. Maailm sihiga, milles igapäevane kulg ei
ole oluline, kus reaalajast tormatakse kiiruga tulevikku, on maailm
ilma olemuseta. Seetõttu ka kunstide eesmärk on olemises, mitte
saavutamises. Aga siingi seisneb tõeline rõõm selles, mis tahtmatult
ja ootamatult ilmneb harjutades, nii nagu matkaja avastab oma teel üllatusi.
Sihipäraselt satorit taotlev inimene on kui laps, kes teeb endale
sünnipäevakingituse, kartes, et teised ta ilma jätavad.
Kõik
zen-kunstid väljendavad selle maailmavaate hetkelisust ja ükskõiksust.
Zen, kuulutades end äkkiärkamise teeks, ei tähenda vaid seda, et valgustatus
tuleb äkki, vaid väljendab zeni vabadust ajast. Siin avame me äkki
oma silmad ja näeme, et ei ole muud aega, kui praegune hetk. Kui elame
vaid mineviku ja tuleviku müütilises ajas, tundub praegune hetk õhukese
ja liiga kiirena, et midagi siin korda saata. Oleme mõistusega ülesehitatud
lineaarse ajakontseptsiooni orjad, mis on vastuolus ka meie organismi
füsioloogiaga, kus erakordselt keeruline maailm toimib vaid just siin
ja praegu, mitte tulevikus või minevikuks, tegevuse juhiks algupärane
meel. Meie pinnaline teadvus on vaid algupärase meele üks toimimisvorme,
mis võib ärgata igavesse nüüdishetke. Ometigi ei saavutata seda ka ponnistusega
süüvimaks praegusse hetke, sest igavene nüüdishetk tuleb iseenesest samamoodi
nagu nägemise ja kuulmise selgus ning hingamise vabadus. Inimene peab
viibima ainsas aja konkreetsuses – nüüdishetkes - sama vabalt kui silmad
ja kõrvad, mis näevad ja kuulevad.
On vaid praegu - see ei tule kusagilt, ega lähe kuhugi, see ei
ole püsiv ega püsimatu, otsides ei saa me teda kinni, aga ta on alati
siin ja tast ei ole pääsu. Nüüdishetk ongi igavene rahu - nirvaana.
Kuigi see on praegu, nüüdishetkel ei ole piiri - siin on igavene
rõõm. Sarnast rõõmu taotlevad ka zen-kunstid ning nende meetodid
on loomulikud, aegades lihvitud viisid selle seisundi kogemiseks.
© Professor Leonhard Lapin
märts-aprill 2002
Ette kantud Mahajaana Instituudi seminaril 20. aprillil 2002
loengute sisukorra juurde |